Trendy w zachowaniach konsumentów w kontekście rozwoju nowych technologii
Celem zajęć jest dostarczenie słuchaczom wiedzy opartej na najnowszych wynikach badań, raportach agencji badawczych i firm konsultingowych dotyczącej mechanizmów powstawania i rozprzestrzeniania się nowych trendów konsumenckich w kontekście rozwoju nowych technologii. Celem dodatkowym jest ukształtowanie umiejętności diagnozowania trendów w zachowaniach konsumentów w przestrzeni wirtualnej oraz określania ich konsekwencji dla strategii przedsiębiorstw oraz możliwości wykorzystania do podejmowania trafnych decyzji menedżerskich.
Forma zajęć: wykład konwersatoryjny połączony z elementami ćwiczeń i analiz przypadków.
Program zajęć:
- Konsument w globalnej gospodarce – globalizacja konsumpcji i stylów życia.
- Cechy i systemy wartości współczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego.
- Konsument postmodernistyczny.
- Wpływ internetu i nowych technologii (sztuczna inteligencja, rzeczywistość rozszerzona, rzeczywistość wirtualna, Internet of Things, metaverse) na zachowania konsumentów.
- Transgraniczne wspólnoty konsumentów w globalnej gospodarce.
- Mechanizm powstawania i dyfuzji nowych trendów w zachowaniach konsumentów.
- Wpływ influencerów oraz platform cyfrowych i społecznościowych (Meta, Instagram, YouTube, TikTok) na zachowania konsumentów i kształtowanie się nowych trendów.
- Prywatność i ekshibicjonizm w przestrzeni wirtualnej.
- Marketing cyfrowy i analityka predyktywna – szanse, zagrożenia, wyzwania.
- Charakterystyka wybranych trendów konsumenckich.
- Implikacje trendów konsumenckich dla strategii e-biznesowych przedsiębiorstw – wyzwania i szanse.
- Modele biznesowe oparte na aplikacjach.
- Reakcje przedsiębiorstw na nowe trendy konsumenckie – analizy przypadków.